Za peníze si čas nekoupíte

Za peníze si čas nekoupíte

Čas ale můžete měnit za peníze (většina z nás to tak dělá). A peníze můžete vyhazovat oknem (drtivá většina z nás to tak dělá). Co by na to řekl Stephen Hawking, který svůj život zasvětil studování času?

.

Když už svou energii a čas vyměňujeme za peníze, je zbytečné vyhazovat peníze oknem. Přesto však je drtivá většina lidí velmi neefektivní při nakládání s penězi. Lidé si kupují věci, které nepotřebují. Nakupují jídlo, které nesnědí a pak skončí v popelnici. Utrácejí peníze za své závislosti – cigarety, alkohol a podobné radovánky. Dělají špatná finanční rozhodnutí. Nevěnují se svým financím.

A teď si zkuste představit, že existuje efektivní svět, ve kterém nevyhodíte oknem ani korunu. A znamená to pro vás, že můžete v práci trávit o 20 % méně času a tento čas věnovat své rodině, svým známým a kamarádům, svým koníčkům. Krásná představa.

Realita

Reálný svět je samozřejmě trochu jiný a každý jsme alespoň trochu neefektivní. Je však třeba se snažit o co největší efektivitu. Drahé energie a potraviny nás alespoň trochu donutí nevyhazovat peníze oknem. My, finanční poradci, se snažíme o efektivitu v oblasti financí.

.

Na efektivitu v oblasti financí se dá dívat různými pohledy. Matematickým, poradenským a psychologickým pohledem. U jednoduchých finančních záležitostí stačí hlavně matematický pohled, například porovnání, jestli neplatíte za havarijní pojištění a povinné ručení zbytečně moc, není těžké udělat. U složitějších věcí, například jestli je vhodné životní pojištění nebo kam zainvestovat nebo uložit volné peníze, je třeba zapojit i poradenský a psychologický pohled. Protože to, co se z matematického pohledu může jevit jako jasná záležitost, bude z psychologického pohledu nešťastné řešení a z poradenského pohledu obrovská chyba.

Příklady

.

Když třeba chcete provést mimořádnou splátku hypotéky, matematicky může být výhodné splatit co nejvíce, z pohledu psychologie ale budete mít bez finanční rezervy špatné spaní a z poradenského pohledu to nebude vůbec zapadat do vašich střednědobých a dlouhodobých plánů.

.

Nebo když budete mít na stole nabídku na dluhopisy s výnosem 15 % ročně, tak matematicky to bude vycházet velmi dobře. Z psychologického hlediska se budete trápit, jestli jste vybrali správnou nabídku. A z poradenského pohledu to bude jasné hned, že to nemá smysl. Platí totiž zásady „nedávat všechny vajíčka do jednoho košíčku“, je třeba diverzifikovat. A zároveň výnos by měl odpovídat riziku, což v případě korporátních dluhopisů neplatí téměř nikdy.

.

Případně, když uvažujete o životním pojištění, z matematického pohledu to budou vyhozené peníze, pokud se vám nic nestane. Z psychologického hlediska mají ale lidé lepší spaní, když ví, že jsou v případě zdravotních problémů nějak zajištěni (nebo jejich rodina). A z poradenského pohledu, pokud neřešíte možné závažné finanční dopady na vás a vaši rodinu v případě těžkého úrazu, nemoci nebo smrti, tak jsou vaše finance na velmi vratkých nohách.

.

Chcete mít na účtu více peněz, mít spokojenou rodinu, ušetřit peníze na dovolenou a nechat vaše peníze vydělávat další peníze?

Vyplňte formulář níže, budeme se vám věnovat, jak nejlépe umíme, dostanete od nás zdarma nezávaznou online nebo telefonickou konzultaci z pohodlí domova, při které vám poradíme, jak získat peníze navíc a ušetřit tak peníze na dovolenou nebo na dárek pro manželku.