Kliente, otřes se!
Vážený kliente, jelikož jste naším dlouholetým zákazníkem, dovolte nám naúčtovat Vám speciální příplateček. Naše firma si vzájemného vztahu s Vámi velice váží, věřte nám, že budeme hledět napříště Vás ždímat s ještě větší péčí a ještě důkladněji. Klidně do posledního halíře.
Firmy mají ke svým dlouholetým klientům dvojí přístup. Jedny je hýčkají a předcházejí si je. A druhé – druhé je hledí vymačkat jako citron, aby bylo na slevy a dárky při lákání nových klientů. Když vydrželi tak dlouho, tak přece teď nebudou odcházet. No ne?
Láďa si bere hypotéku
Před pěti lety si jeden můj klient, říkejme mu v tomto článku třeba Láďa, kupoval rodinný dům a bral si na něj hypoteční úvěr. Předchozí bydlení si Láďa pořizoval také na úvěr, teď ho prodával, a aby byl poplatek za jeho předčasné splacení co nejmenší, zůstal u své stávající banky. Sankce za předčasné splacení měla být 160 000 Kč – díky tomu, že se neměnila banka, sankce klesla na 20 000 Kč. Banka byla spokojená, že má nový, vyšší úvěr, Láďa byl spokojený, že mu banka vyšla alespoň částečně vstříc. Zkrátka před pěti lety to dopadlo docela dobře, všichni vyhráli, nikdo neprohrál.
Uplynulo pět roků, po které Láďa pravidelně a řádně splácel bance svůj závazek. Ke konci tohoto období od ní očekával nabídku nové úrokové sazby. A očekával, že to bude nabídka, jak se dnes říká, „zajímavá“.
Zajímavá nabídka
Láďa je svojí bance věrný dlouhé roky. Je to banka, kam mu chodí na účet výplata, banka, které splácí hypotéku, banka, která mu měsíčně strhává své poplatky, banka, ve které leží na běžném účtu rezerva pro případ náhlé neočekávané potřeby, banka, které platí rizikové životní pojištění.
Když nabídka přišla, dlužno přiznat, že byla opravdu zajímavá. A to tím, jak všechna jeho očekávání rázem převrátila vzhůru nohama. Nová úroková sazba byla pro Láďu výrazně nevýhodná. Když dopis, ve kterém mu ji banka předkládá, převedeme do jazyka faktů, vypadalo by to asi nějak takhle:
Milý kliente,
máme Vás rádi. Máme Vás rádi za to, že pravidelně splácíte svoji hypotéku, a dovolujeme si Vaši splátku navýšit – když splácíte v pohodě teď, jistě Vám to vydrží i v budoucnosti.
Vážíme si toho, že jste našim klientem již 10 let, račte nám to tady dole podepsat a poslat zpátky, slibujeme že Vás jakožto dlouholetého zákazníka budeme ždímat obzvlášť důkladně. Věřte, že se vynasnažíme dostat z Vás maximum.
Děkujeme
Vaše Banka
Sbohem, banko, nech mě jít
Úroková sazba na pětileté fixační období byla pro Láďu o cca 0,5 % vyšší, než v jeho bance dávají novým retailovým klientům z ulice; finančněporadenská společnost u této banky dokáže vyjednat pro své klienty úrok ještě nižší. A rozdíl to je velký.
Když se Láďovi podaří najít banku s podobnou úrokovou sazbou, na jakou jeho stará banka láká nové klienty, ušetří na splátkách hypotéky zhruba 1 200 Kč měsíčně, na pětiletém fixačním období dělá úspora přibližně 70 000 Kč. Za to už si může pořídit pořádnou dovolenou pro celou rodinu. Nebo ještě lépe – může tyhle prostředky spořit nebo investovat v rámci zajištění na stáří, aby se nemusel spoléhat na důchodovou reformu. Nebo „reformu“.
A až se budou na Láďu při odchodu ze staré banky škaredit, že zahazuje roky budovaný vztah a jak že si vlastně takový nevděk vůči mateřskému finančnímu ústavu může dovolit? Inu, můžou se mu divit? Když ho chtějí při splácení hypotéky oškubat do posledního peříčka, proč by jí měl svěřovat jiné své peníze? Má snad čekat, až mu podobně výhodné podmínky nabídnou i u běžného účtu? Kdepak, „oslíčku, otřes se“ ani osla už jim dělat nebude.
Psáno pro web www.penize.cz